19.9.2016

Fiiliksiä laskinuudistuksesta

En ole aiemmin tässä blogissa ottanut kantaa ensi vuoden pääsykokeesta, olen halunnut pitää sen ajatuksen kuopattuna hetkellisesti. Yhtenä päivänä työkaverini kanssa tuli taas puheeksi ensi vuoden koe ja siihen liittyvä laskinuudistus. Lyhyesti ja tiiviisti, ensi vuonna lääkiksen, eläinlääkiksen ja hammaslääkiksen kokeessa saa käyttää vain nelilaskinta. Itse olen yrittänyt olla turhaan spekuloimatta mitä tuo uudistus tuo tullessaan, mutta haluaisin jakaa pari omaa ajatustani uudistuksesta.

Miksi?

Tämä oli mun eka ajatus kun uudistuksesta kuulin. Miksi pitää lähteä vaihtamaan laskinta ja mahdollisesti myös koko koetyyppiä ihan erilaiseen suuntaan? Laskin, jossa ei ole logaritmeja tai cos-sin-tan, mitä sä sillä lasket lääkiksen pääsykokeessa? Et ainakaan suoraan pH-laskuja tai mekaniikan peruslaskuja, jotka ovat melko usein isossa osassa olleet lääkiksen pääsykokeessa. Itselleni nämä laskut aukesivat viime keväänä, joten sanotaanko nyt suoraan että pettymys on melko suuri jos/kun näitä ei ensi pääsykokeessa ole.

Mitä tämä tarkoittaa?

Missään ei ole annettu virallista infoa mitä laskinuudistus käytänössä tarkoittaa. En edes ole varma saako koesaliin edes viedä omaa laskinta vai saako paikanpäältä jonkun kivan pikku rämän? :D Uudistuksen ympärillä on lääkisfoorumi Älyvuodossa ja hakijoiden kesken paljon puhetta ja spekulointia, mutta virallinen tieto on vain että ainoa sallittu laskin vuoden 2017 valintakokeessa on nelilaskin. Tuleeko kokeesta kokonaan monivalinta? Aletaanko vaatia enemmän soveltamista kaavojen osalta? Nouseeko matemaattinen osaaminen isompaan asemaan? Pitäisikö nyt osata pitkää matikkaa? Annetaanko kaavaliitteessä enemmän tietoja kuin aiemmin? Onko esim. pH-laskuja ollenkaan? Mitä koe pitää sisällään? Mitä hittoa te siellä tiedekunnissa ajattelette? Pitääkö rueta yli-ihmiseksi että pääsee sisälle? Entä kun kävin vain lyhyen matikan? Mitämitämitä?

Jotenkin niin hölmö ja epätietoinen olo. Periaatteessahan tämä ei mun lukemisia muuta, koska vaatimukset kurssien suhteen ovat edelleen samat ensi vuoden kokeessa. Edes uusi ops ei vielä vaikuta seuraavaan pääsykokeeseen. Mun lottous on, että laskurutiini tulee vielä enemmän korostumaan ensi vuoden pääsykokeessa ja sen kanssa mulla on runsaasti vielä tekemistä. Viime vuosi opetti, että mun pitää laskea vielä paljon paljon paljon enemmän ja tavoitteena onkin laskea todella paljon.
Tämmösiä fiiliksiä mulla laskimista ja ensi vuoden kokeesta!



Laittakaa ruksi seinään, kirjotin just kokonaisen postauksen laskimista.

3 kommenttia:

  1. Mikä tuo sun nelilaskin on?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Se on ihan Chlas Ohlsonilta ostettu peruslaskin :)

      Poista
  2. Muistanko ihan väärin vai olitko hakemassa myös Tartton yliopistoon ens vuonna? Ois kiva kuulla miten oot valmistautunu SAT-kokeeseen ja millaset fiilikset siitä on, mikäli siis mun muistikuvassa on jotain perää.

    VastaaPoista