25.10.2015

Motivaatiokirje

Alunperin tein tämän vain itselleni Eximian Startti Fysiikka -kurssille tehdyn esseen innoittamana. Tarkoitus siis ei ollut julkaista sitä vain kirjoittaa omaksi motivaatioksi ja pohdinnaksi, mutta here we go.

Kun mietin mikä haluaisin olla isona, halusin ensin olla asianajaja. Vasta vaihdossa ollessani kiinnostuin lääkärin ammatista kunnolla, sillä host-isäni oli eläinlääkäri. Pääsin hänen mukanaan klinikoille ja ottamaan koepaloja eläimistä. Vaihtovuoden jälkeen minulla oli Bi4 (ihmisen biologian) kurssi, jolloin tajusin että olen oikeasti kiinnostunut siitä miten ihmisruumis toimii ja miten mahdollisia häiriöitä hoidetaan. Vanhempani ja siskoni ovat kaikki opiskelleet yliopistossa ja minulle on aina ollut selvää että haluan lukion jälkeen yliopistoon opiskelemaan.

Lääkärin ammatti oli mietinnässä jo ennen haavettani asianajajaksi, perimmäisenä syynä molempiin ammatteihin kiinnotumisessa oli silloin raha. Molemmissa ammateissa on hyvä todennäköisyys rikastua ja myös työllistyä. Halusin ammatin jossa pääsen puhumaan ja olemaan ihmisten keskellä, tekemään töitä ihmisten kanssa. Vasta myöhemmin tuli kuvioihin myös aito kiinnostus ns. lääkisaineita kohtaan. Vielä yläasteella inhosin biologiaa, koska se keskittyi niin paljon metsäekologiaan sun muuhun "metsäilyyn". Kemiaa ja fysiikkaa kohtaan asenteeni oli valmiksi huono, nehän ovat niin vaikeita aineita, en voi osata niitä. Vasta lukiossa hurahdin biologiaan, hei täähän onkin kaikkee muutakin kuin soita ja metsiä. Solubiologia ei aluksi ihan napannut, kävinkin bi2 uusiksi vaihtovuoden jälkeen jolloin sain siitä jo enemmän irti. Bi4 oli the kurssi! Labrat, joissa leikkelimme keuhkoja, munuaisia ja silmiä Anna 19v. unelmakurssit. Kemiasta opin tykkäämään ja aloin pikkuhiljaa saamaan siitä jotain irtikin, fysiikka oli vain pelottava mörkö.

Lähtokohtani lääkikseen hakemiseen eivät ehkä ole ne ihanteellisimmat, heikko fysiikka, vähän siihen suuntaan käyty kemia ja vahva biologia, mutta eihän se biologia niin paljoa pääsykokeissa paina koska laskuista saa niin paljon helpommin pisteitä. Pitää korvata nämä heikkoudet jollain. Pitää pärjätä siellä 10 oppilaiden joukossa. Motivaatio. Olen valmis tänä vuonna jättämään perjantai- ja lauantai-iltojen illanistujaiset väliin ja pänttäämään fysiikkaa ja kemiaa. Olen valmis työpäivän jälkeen menemään valmennuskurssille tai aikuislukioon istumaan ja opiskelemaan. Valkotakki päällä ja mustat haalarit jalassa kerkeää sitten juomaan viiniä. Laskuissa onnistuminen motivoi mua, kova motivaatio vie mua lähemmäs mun tavoitetta.

Välillä olen miettinyt jo millainen lääkäri olisin, mikä oli se minun juttuni. Näen itseni valkotakki päällä kävelemässä lastenosastolla, stetarit kaulassa, lyhyissä blondissa hiuksissa silmälasit päässä. Se olisi se mun juttu, lastenlääkäri. Siitä tulee se mun juttu.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti